SKOMPLIKOWANE JEST ŻYCIE INWALIDY

Codzienne życie niepełnosprawnych ludzi jest bardzo trudne, mają "schody" na każdym kroku, nawet w najbardziej błahych sytuacjach.
Przykładem codziennych schodów jest komunikacja miejska. Kolejny raz decydują o nas - niepełnosprawnych ludzie o małej wrażliwości, którzy w ogóle nie zauważają naszych problemów. Ludzie, którzy uważają, że jak ktoś jest na wózku to niech już lepiej siedzi w domu.
Niezwykle trudno maja osoby na wózkach. Kierowcy autobusu często nie „zauważają”, że czekamy na przystanku. Bywa, że stają zbyt daleko chodnika, skąd nie możliwe jest  wejście do autobusu. Platformy też dziwnym trafem bardzo często są „zepsute”. Bo wierzyć mi się nie chce, że panowie kierowcy nie potrafią ich obsługiwać. Czasami mam też wrażenie, że jestem workiem ziemniaków, bo kierowca, pędząc jak rajdowiec chyba nie zdaje sobie sprawy, że  mimo  czterech  kółek  mój  wózek  się  przewróci.
Ostatnia sprawa, to przyciski dla osób niepełnosprawnych, mające na celu poinformowanie kierowcy, że chcą na najbliższym przystanku wysiąść .Kierowca powinien  podjechać jak najbliżej chodnika i opuścić platformę. Najczęściej przyciski te nie działają. Na pomoc współpasażerów najczęściej liczyć nie można. Na szczęście zdarzają się wyjątki. Pamiętam kierowcę autobusu w Krakowie, który wyłączył silnik i osobiście pomógł mi wejść do pojazdu, to znaczy zostałam przez niego wniesiona.
 Ile czasu musi jeszcze upłynąć, nim inwalida na wózku zacznie się czuć się  jak pełnoprawny użytkownik komunikacji miejskiej, a nie jak „ten obcy” na każdym kroku (w moim przypadku - kółku)?!

10 comments

Treść komentarza: 
Witaj Agato, poznałam Cię już kilka lat temu z opowiadań mojego dziadka. Ostatnio zainteresowałam się Twoją Antybarierą. Jestem po dużym wrażaniem Twoich przemyśleń i umiejętnością opisywania ich językiem prostym zrozumiałym nawet dla mnie, gdyż niestety moja znajomość języka polskiego z racji przebywania od dzieciństwa w Niemczech nie jest perfekcyjna. O ile w mowie jakoś sobie radzę, to napisać nic bezbłędnie nie potrafię. Smuci mnie Twoje ostatnie doświadczenie przy korzystaniu ze środków komunikacji publicznej. W Niemczech ten problem nie istnieje. Platformy ułatwiające wejście osobie na wózku są sprawne, a jeżeli coś jest nie tak to kierowca wychodzi zza kierownicy i umieszcza taką osobę w pojeździe. Mam nadzieje, że tak niedługo będzie i w Polsce. Ale korzystając z okazji, chcę wyrazić szacunek i podziw dla twojej walki o powrót do zdrowia i osiągane efekty. Z całego serca życzę Ci Agatko, abyś zrealizowała pomyślnie zakładane cele, w tym ukończenie studiów i możliwość publikacji swoich tekstów, po to aby dawały przyjemność innym. Niewątpliwie masz talent wnikliwej obserwacji otoczenia, a prostymi słowami formułujesz trafne wnioski. Zaprosiłam Cię do grona moich znajomych na Facebooku. Będę usatysfakcjonowana jeżeli to zaproszenie przyjmiesz. Przepraszam, ale musiałam skorzystać z pomocy w napisaniu moich myśli w języku polskim. Walcz, jestem z Tobą Agato.

Treść komentarza: 
To jest prawda na życzliwość kierowców autobusów miejskich lepiej nie liczmy.Zero empatii.

Treść komentarza: 
Podniesiony przez Ciebie problem ma bardzo szeroki wymiar. W Europie szacuje się, że niepełnosprawni stanowią 10-15% populacji. W Polsce to ponad 4 miliony osób. Oczywiście są różne przypadki niesprawności. Można tu wymienić niesprawność polegającą na: upośledzeniu wzroku i słuchu, niesprawności fizyczno - motorycznej narządów ruchu, upośledzeniu umysłowym, chorobie psychicznej i epilepsji. W każdym takim przypadku rolą Państwa jest umożliwienie korzystania z ogólnie dostępnych praw w obszarze poruszania się osoby. Zaniedbania w niedostosowaniu środków transportu do potrzeb niepełnosprawnych sięgają co najmniej ostatnich kilkuset lat. Problem ten znacznie wcześniej dostrzeżono w krajach wysoko rozwiniętych i tam poczyniono wiele ułatwień. Jeżeli chodzi o Polskę, to jesteśmy na początku drogi. Problem podjęto w ramach Rady Europy. Opracowano program na lata 2006-20015 w zakresie przystosowania środków komunikacji miejskiej dla korzystania przez osoby niepełnosprawne. Obok wprowadzania autobusów i tramwajów niskopodłogowych, lub wyposażenia używanych w platformy transportowe, a także wiele innych udogodnień(np. oznakowań) zalecono szkolenie kierujących pojazdami i zobowiązanie ich do udzielania pomocy niepełnosprawnym. Polski Minister Infrastruktury wydał w 2008 roku rozporządzenie polecające szkolenie kierujących. Nagłośniono problem w opracowaniu na zlecenie PFRON skierowanym do samorządów lokalnych. W ostatnich kilku latach obserwuje się korzystne zmiany. Jako pierwsza w roku 1993 podjęła działania Gdynia, uzyskując wsparcie PFRON gdzie prawie 100% autobusów i ponad 60% trolejbusów to pojazdy niskopodłogowe. Wyróżnić należy Plock. Nieźle jest w Krakowie. Poprawia się sytuacja w Szczecinie. Dobre plany przyszłościowe realizuje Warszawa. Powoli zmniejszamy dystans do starych członków UE. Szybszy postęp limitują niestety braki środków odczuwane przez samorządy, pozytywne jest to, że są one wspierane przez UE. Nie ma jednak usprawiedliwienia dla kierujących pojazdami, którzy najczęściej nie śpieszą z pomocą osobie niepełnosprawnej. Tu jednak odpowiedzialność należy złożyć na właścicieli środków lokomocji pozostających w dyspozycji samorządu. To oni zatrudniają i oni powinni egzekwować wykonywanie obowiązków. Podnoszenie tego problemu w mediach, a szczególnie piętnowanie zaniechań obsługujących pojazdy, lub znieczulicę współpasażerów mogłyby pomóc tym, którzy są pokrzywdzeni przez życie. Proste i tak mało kosztuje.

Treść komentarza: 
TO CHYBA NIE W TYM RZECZ. Z WŁASNEGO ŻYCIA WIEM ŻE W WIĘKSZOŚCI PRZYPADKÓW PRZEWAŻA BRAK DOŚWIADCZENIA U KIEROWCÓW W UŻYTKOWANIU URZĄDZEŃ SPECJALISTYCZNYCH, KTÓRE BARDZO UŁATWIAJĄ NAM "WÓZKOWICZOM" TZW. WEJŚCIE DO POJAZDÓW TRANSPORTU PUBLICZNEGO.

Treść komentarza: 
OGÓLNIE JESTEŚMY DOBRYM SPOŁECZEŃSTEM , ALE MOŻE NADAL SIĘ WSTYDZIMY A MOŻE BOIMY? KIEDYŚ USŁYSZAŁAM PRZYKRY KOMENTARZ NA MÓJ TEMAT: "ZAJMUJE TAKA MIEJSCE W AUTOBUSIE LUDZIOM PRACY, NIGDZIE SIĘ NIE SPIESZY ,MOŻE JEŻELI JUŻ PÓJŚĆ SPACERKIEM" W AUTOBUSIE BYŁ TŁOK A JA AKURAT SPIESZYŁAM SIĘ NA ZAJĘCIA. CÓŻ SAMO ŻYCIE!

Treść komentarza: 
Wszyscy macie racje. Osoby niepełnosprawne maja wciąż pod górkę. Nieważne z jaka dysfunkcjia jesteśmy. Co z tego, ze autobusy czy inne środki transportu są coraz bardziej dostosowywane do nas Jak ludzie to obsługujący nie dają sobie z tym rady. Oczywiście nie tylko technicznie ale rownież - a może głownie- mentalnie. Mam wrażenie, ze sie nas boja. Wynika to z trzech powodów. Pierwszy polega na tym, ze jesteśmy dla nich gorsi a co za tym idzie nieważni. Po drugie nie wiedza jak mam pomoc, więc wola wcale nie pomagać. Po trzecie myślą sobie - a może pomoże im kto inny. Niestety nie zmienia to faktu, ze zostaliśmy ol.... A to wcale nam nie służy. Przez te trzy przykłady (wracając do Twojego przykładu z autobusem) albo do tego autobusu nie wsiadziemy albo z niego nie wysiadziemy. Pozdrowienia Gosia.

Treść komentarza: 
Greetings! Very helpful advice in this particular post!<br><br> It is the little changes that will make the biggest <br><br> changes. Thanks a lot for sharing!<br><br> <br><br> My blog post nokia 6301 (<a href="http://suamusica.top/">suamusica.top</a>)

Treść komentarza: 
You actually make it appear so easy with your presentation however <br><br> I find this topic to be really something which I believe I <br><br> might by no means understand. It kind of feels too complex and extremely wide for me.<br><br> I am taking a look forward on your subsequent submit, I'll attempt to get the cling <br><br> of it!<br><br> <br><br> My website :: samsung z370 (<a href="http://suamusica.top/">http://suamusica.top/</a>)

Treść komentarza: 
Hello there! I just want to give you a huge thumbs up for <br><br> the excellent info you've got right here on this post.<br><br> I will be coming back to your site for more soon.<br><br> <br><br> Look at my blog - used search (<a href="http://suamusica.top">Jani</a>)

Treść komentarza: 
Wow, fantastic weblog structure! How lengthy have you ever been running a blog for?<br><br> <br><br> you make running a blog glance easy. The full look of your site is magnificent, let alone the content!<br><br> <br><br> <br><br> Take a look at my weblog :: internet site de-indexed - <a href="http://suamusica.top">Margot</a> <br><br> -

Strony

Odpowiedz

CAPTCHA
CAPTCHA to test sprawdzający, mający na celu ograniczenie aktywności spambotów.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.


Projekt: Agata Krokosz, Krzysztof Groń, Krzysztof Młynarski, Mateusz Sobejko, Zespół Studentów IDIKS.