Dziennikarstwo papierowe

Program „Czy świat oszalał”, wyemitowany 5 października br. sprowokował mnie do ponownego zajęcia się tematem, o którym pisałam w marcu 2013r. Program dotyczył obaw dziennikarzy starszego pokolenia, przed upadkiem gazetowych wydań czasopism.
Tak, jak wspominałam dwa lata temu, coraz mniej osób kupuje papierowe wersje gazet. W internecie można znaleźć wszystko. Począwszy od wiadomości lokalnych, poprzez informacje z kraju i ze świata, a skończywszy na informacjach branżowych. Jest sporo wydawnictw, które w internecie publikują swoje wiadomości za darmo, ale sporo internetowych wersji gazet jest już odpłatna
Ma to oczywiście swoje plusy i minusy. Z jednej strony internet daje szybszy dostęp do większej ilości wiadomości. Wydania internetowe są z reguły dostosowane do potrzeb osób niewidomych i niedowidzących. Istnieje możliwość zwiększenia wielkości czcionki, czy też kontrastu. Sporo artykułów opatrzonych jest filmem, czy wywiadem zawierającym napisaną w artykule treść. Jest to poniekąd połączenie prasy i telewizji. A nawet jeśli nie ma załączonego filmu, to osoba niewidoma posada w swoim komputerze oprogramowanie, które jej napisaną w artykule treść przeczyta.
Minusem czytania gazet w internecie jest coraz większy atak reklam. Są to pływające banery, wyskakujące okienka, migające, krzykliwe informacje. Są one, dzięki ciasteczkom zapisywanym w przeglądarce, dopasowane do naszych zainteresowań. Wystarczy, że zaczniemy interesować się butami, czy sprzętem AGD, natychmiast wszystkie reklamy pojawiające się w naszym komputerze będą dotyczyć tych dziedzin. Istnieje również niebezpieczna strona przeglądania witryn internetowych. Jest to możliwość, całkiem nieświadomego przejścia na jakiś portal, który wyłudzi nasze wrażliwe dane. Często czytelnik bez zastanowienia akceptuje jakieś warunki, które później skutkować mogą serią płatnych sms-ów, czy otrzymywaniem niespodziewanych faktur.
Jak sądzę, papierowe wersje wydawnictw siłą rzeczy zmniejszą swoje nakłady. Pamiętajmy jednak, żeby internecie nie dać się nabić w butelkę.

Odpowiedz

CAPTCHA
CAPTCHA to test sprawdzający, mający na celu ograniczenie aktywności spambotów.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.


Projekt: Agata Krokosz, Krzysztof Groń, Krzysztof Młynarski, Mateusz Sobejko, Zespół Studentów IDIKS.